Mångårig erfarenhet

Behandlar besvär relaterade till leder, muskler och nerver. Ryggbesvär, ischias, diskbråck, arthros, nackspärr, ryggskott, höft- och knäbesvär, hälsporre och huvudvärk.

Öppettider

Måndag till fredag 09:00-18:00

Vanliga besvär

Det finns mycket vi kan hjälpa till med men nedan kommer ett urval av de vanligaste besvären jag behandlar. Behandlar både akuta och kroniska besvär.

För att minska besvär i den akuta fasen rekommenderas snabb tid till kiropraktor för undersökning/behandling.  Undvik smärtatande aktivitet. Vila och lätt rörlighet.

Vid kroniska besvär, längre än 3 månader. Rekommenderas tid till kiropraktor för bedömmning/behandling och under tiden fortsätta vardagsaktiviteter och eventuell pågående träning.

Generellt gäller att även diskbråck- och arthros- relaterade besvär. Oftast går att behandla effektivt och säkert av  kiropraktor.

För att minska risken för återfall gäller generellt; Variation, träning och regelbunden kiropraktisk behandling.

Huvudvärk

Huvudvärk är sällan någon svår sjukdom. Men skall alltid undersökas nogrannt. Oftast nackrelaterad med minskad rörlighet och smärta nacke. Ibland även med armsmärta.

Vanliga orsaker till huvudvärk:

Felfunktion i nackens muskler och leder.
Huvud- och nackskador (bland annat pisksnärtskador).

Spänningar i käkar och bettfel.

Stress.

Biverkning av läkemedel.

Personer med migrän har en nedärvd överkänslighet i nervsystemet.

Menstruation och andra hormonella förändringar, speciellt hos dem med migrän.

Hjärnskakning.

Axel/skuldra

Mycket vanligt med besvär axel/skuldra/arm. Oftast kan en kiropraktor diagnosticeras och behandla dessa. Viktigt är att undvika de smärtsamma aktiviteterna.

Oftast är besvären förknippade med minskad rörlighet och smärta.  Med eller utan utstrålning arm, rygg, huvud eller nacke.

Ischias/falsk ischias

Ischias/falsk ischias är tillståd där kiropraktorn oftast kan hjälpa. Minska smärta, förbättra funktion och minska risken för återfall.

Ischias är ett tillstånd där ischias nerven är irriterad och ger symptom i benet. Smärta, dommningar/stickningar eller svaghet är vanliga symptom.

Falsk Ischias Oftast ryggont med strålande smärta i ben. Utan direkt påverkan på ischias nerven. Ländryggen är tillräckligt irriterad  för att smärtan ska sprida sig neråt i ben.

Ryggskott/lumbago/ryggont

Oftast en överansträngning av ländryggen, akut eller kronisk. Kan komma plötsligt, ryggskott. Eller gradvis, lumbago. Kan vara med eller utan bensmärta.  Vanligaste orsaken till att kontakta en kiropraktor. Som oftast kan ge snabb, effektiv och säker symtom lindring. Regelbunden kiropraktisk behandling minskar risken för återfall.

Hälsporre

Generell diagnos för smärta i hälområdet. Kan ibland hjälpa medd kiropraktisk behandling. Boka tid för bedömmning. Både långvariga eller akuta besvär.

Nackspärr/ont i nacken

Nackspärr är smärta och begränsad rörlighet i nacke. Som uppkommit plötsligt. Med eller utan stålande smärta arm, bröst eller huvud.              Oftast med en tidigare episoder av spänning eller smärta nacke.  Oftast relaterat till sittande, arbete vid dator, telefon användning och stress. En av dom vanligaste orsakerna till att söka kiropraktor. Som oftast kan lindra symptom och öka rörligheten även på lång sikt. Regelbunden kiropraktisk behanling minskar riske för återfall.

Smärta bröstrygg/bröstkorg

Oftast smärta mellan skulderbladen som kan göra det svårt att ta djupa andetag. Stråla fram i bröst, upp i nacke eller ut i arm. Vanliga anledningar är sittande, arbete med dator, telefon och stress. Behandlas effektivt och säkert med kiropraktisk behanling. Regelbunden kiropraktisk behndling minskar risken för återfall.

Höftbesvär

Oftast relaterat till ländryggen. Då strålar smärta ner till höf tregionen från ryggen. Vid höftbesvär får man oftast ont i ljumske. Oftast i samband med knäbesvär. Boka tid till kiropraktor för bedömmning.  Går oftast att behandla effektivt och säkert. Både akuta och kroniska besvär.

Knä smärta med eller utan arthros

Akuta eller kroniska besvär. Oftast med smärta och begränsad rörlighet.Vanliga diagnoser som behandlas är symptom relaterade till arthros, korsbands- eller menisk skada. Även långvariga besvär kan behandlas. Behnadlingen går ut på att förbättra funktionen: Därigenom minska smärta och öka rörligheten.

Boka tid för bedömmning.

Symptom och underliggande problem

Symptom

Symptom är de besvär; smärta och/eller minskad rörlighet som du upplever.

Kiropraktik

Kiropraktik fokuserar på de underliggande problemen. Orsakerna till smärtan. Genom att förbättra funktionene. Regelbunden kiropraktisk behanling minskar risken för återfall.

Snabb, säker och effektiv behandling centralt i Malmö.